Írásaim

Vid Ödön

A kívülálló (30.)

2017. április 26. 19:08 - Vid Ödön

(az elejére)

Ahogyan idefelé, most is négy napba telt, mire meglátta a halász portáját.

– Jó estét, Márton! Kérhetnék kölcsön egy baltát, meg egy kisebb fűrészt?

– Magának is, szép kisasszony! Már hogyne kérhetne, én nem fogom akadályozni benne.

– Akkor nem ad? – meredt értelmesen kérdő tekintettel az öregre.

– Azt nem mondtam – mosolyodott el a férfi. – Csupán pontosan válaszoltam a kérdésére.

– Hogyhogyhogy? – hebegte.

– Mit nem ért ezen? Azt kérdezte, kérhetne-e kölcsön ezt-azt. Én meg mondtam, hogy igen.

– Aha! – csapott a homlokára. – Márton, kérem, kölcsönözzön nekem egy baltát meg egy fűrészt! Borzasztóan nagy szükségem lenne rájuk.

– Miért nem ezzel kezdte? Szóból ért az ember. Adok én, hogyne adnék, nehogy elborzasszam! Oszt, bánni tud-e velük?

– Nem igazán.

– Sebaj, holnap megmutatom!

Elalvás előtt gondolatban újra lepergette a beszélgetést.

– Na, megint tanultam valamit! Úgy tűnik, errefelé az öregek mindent szó szerint vesznek. Ha nem vigyázok, előbb-utóbb akár bajba is kerülhetek… Azt meg végképp jó lenne tudni, vajon miért félt attól Márton, hogy elborzaszt. Hisz semmi ijesztő sincs benne… Vajon megsértődne, ha rákérdeznék?

Reggel a halász egy szekercét, egy kisebb fűrészt, meg egy ismeretlen, kétnyelű, hajlított pengéjű szerszámot rakott eléje.

– Gondolom, egy fát készül miszlikbe szabdalni, de nem tűzifának. Hoztam hát mindent, amire szüksége lehet. Vonókést ugyan nem kért, pedig jó hasznát veheti a kéreg lehántásánál. Jöjjön, megmutatom, mit hogyan kell használni.

Gyöngynek mindegyikkel meggyűlt a baja, hiszen még sohasem fogta a kezébe egyiket sem. Szekercével kétszer ugyanoda csapni, hogy egy karvastagságú ágat levágjon, egész délelőttre elfoglaltságot jelentett. A fűrész sem engedelmeskedett azonnal, hol kiugrott a vájatból, hol csúnyán elgörbült, sokszor azt hitte, el fogja törni. Mire beesteledett, sajogtak a vállai, tenyerén jó pár vízhólyag éktelenkedett, és szinte támolygott a fáradtságtól. Pedig a vonókés kipróbálására még sor sem került.

– Phű, de kivagyok! – rogyott le az asztalhoz. – Nem megy ez nekem!

– Kishitű! – hallotta meg a hangot.

Nem válaszolt, nehogy Márton bolondnak nézze, vagy érdeklődjön, kihez beszél.

– Kezdetnek egész jó volt! – bíztatta a halász. – Keze-lába ép, a fa felaprítva, mit akar még? Pihenjen, holnap folytatjuk!

– Köszönöm, azt hiszem, ennyi mégiscsak elég lesz. Valahogy majd csak elboldogulok.

– Hát, maga tudja – vonta meg a vállát az öreg. – Ha menni akar, én nem tartóztatom.

– Miért mondta azt tegnap, hogy „nehogy elborzasszam”? – váltott témát Gyöngy.

– Hisz maga használta azt, hogy borzasztóan. Vagy rosszul értettem?

– Ó, csak azt akartam mondani, hogy nagyon kéne.

– Hát, szó, ami szó, elég furcsán bánik a szavakkal.

Gyöngy elgondolkodott. Odahaza annyira természetesnek tűnt, hogy a szép, jó, szeretem fogalmakat fokozó nagyon helyett az emberek a borzasztóan, a rettentően, meg hasonlókkal dobálództak. Itt ellenben ügyelnie kell, mert bizony félreértik.

– Mifelénk így beszélnek – magyarázta.

– Ó, akkor iszonyatosan érezhetik magukat. Ugye, jól mondtam? – hunyorított Márton.

(folytatás)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://odon-irasai.blog.hu/api/trackback/id/tr1912456789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása