Írásaim

Vid Ödön

Sose beszéltél róla (34.)

2017. január 21. 14:56 - Vid Ödön

(az elejére)

– Hát, te azt el se fogod hinni, de a Pali erre semmit se mondott. Csak lehajtott fejjel és vöröslő arccal állt egyik lábáról a másikra. Pedig ez egyáltalán nem volt szokása. Tudod, én addig a pillanatig abban a hiszemben éltem, hogy a háborúban az Imrével ők igazi jó bajtársak voltak. Mert a Pali a megismerkedésünkkor ezt állította. És én addig egy apró füllentésen se kaptam őt soha. Ráadásul rettentően figyelmes, borzasztóan jóravaló embernek ismertem! Nos, mivel még mindig hallgatott, a szavakat keresgélve én válaszoltam:

„– Hát hozzá mentem férjhez… tudja, támaszunk volt a nehéz időkben…

– Támasz… képzelem… mint a fronton! Biztosan sokat dicsekedett az állítólagos hőstetteivel! – mondta tőle sose hallott furcsa, megvető hangsúllyal az Imre.

– Tizedes úr! Kérem alássan… – szólalt meg olyan alázatosan a Pali, ahogyan kizárólag a Terka cselédünk beszélt az apámmal.

– Tizedes úr? – bámultam csodálkozva egyikükről a másikra. – Palikám, hát én ezt nem értem! Hisz mindig arról meséltél, hogy az első vonalban harcoltál, meg tizedes voltál, az Imre parancsnoka! Mondd, ugye most csak rosszul hallottam valamit?”

– Nagyikám! Hidd el, őszintén sajnállak, amiért ekkorát kellett csalódnod!

– Köszönöm, bizony ez szörnyen jólesik! Tudod, abban a pillanatban még nem sejtettem meg, hogy az igazán borzasztó dolgok majd csak ezután jönnek! A Pali ugyanis rettentő zavartan kezdett magyarázkodni:

„– Az úgy volt…, hogy én tényleg iszonyúan sokat voltam kinn a fronton. De hát rangot, azt sajnos nem szereztem, pedig nekem aztán elhiheted, nagyon is megérdemeltem volna! De…

– Ejnye, Kövi, hagyja már abba a nagyzolást! – vágott a szavába az Imre. – Legalább szegény Bertával legyen őszinte, ha már magába bolondította! Pocsék katona volt maga! Örökké a legutolsó, amikor előre kellett mennünk! És naná, hogy a legelső a hátráláskor! Sosem tudta befogni a száját, állandóan hőzöngött valamiért! Tetézte ezt a gyakori hetvenkedéssel! Csupán egyvalamihez értett, ám ahhoz aztán nagyon: vegzálni a szerencsétlen muszosokat. Ezt viszont szemmel láthatóan rettenetesen élvezte. Én legalábbis ilyennek ismertem meg a pár hét során, amíg alattam szolgált.”

– Mindig is volt egy halovány sejtésem: sántítanak a háborús meséi! – vetem közbe. – Vajon anyu és az ikrek tudták ezt?

– Jesszusom, hát hová gondolsz?! Elvégre nem köthettem az orrukra, hogy az apjuk egy Háry János! Azon nyomban odalett volna a tekintélye. Hogyan bírtam volna akkor őket fölnevelni? Tehát bólogattam a békesség kedvéért. Szerintem te se tennél mást a helyemben!

– Azért efelett most ne nyissunk vitát! Inkább folytasd, kérlek!

Láthatóan rosszul esik neki a megjegyzésem. Azonban hamar összeszedi magát.

– Na szóval, amíg az Imre beszélt, a Pali egyetlen pillanatra se nézett a szemébe. És az enyémbe se! Pedig bárkinek a tekintetét szemrebbenés nélkül tudta állni. Ezért hitte el róla mindenki, hogy mindig csakis az igazat mondja. Akkor azonban reszketett a félelemtől.

„– Berta, hadd magyarázzam meg! – könyörgött.

– Vajon mit? Elvégre maga miatt csomó bajtársa esett el, míg mások egész életükre megnyomorodtak! – fojtotta belé megint a szót az Imre. – Vagy, hogy a muszost maga, meg a magához hasonló alávaló, rongy alakok se bajtársnak, se honfitársnak nem tekintették! Ezt akarja megmagyarázni?

– Kikérem magamnak! – kezdett megjönni a hangja a Palinak. – Én kérem mindig csak parancsot teljesítettem!

– Parancsot teljesített?! Ejnye, Kövi! Én pontosan tudom, hogy keretlegény nem parancsra lett. Maga önként jelentkezett! Netán tagadja?

– Berta… az… az úgy volt… hogy én csak túl akartam élni a háborút. Így nem kellett az első vonalba mennem…

– Helyette például aknamezőkre hajtotta a szerencsétlen muszosokat! Távolról, biztos fedezékből, fegyverrel!

– Tizedes úr, a maga parancsnoksága alatt! Egyszóval, maga sem jobb nálam! – vágta rá diadalmasan a Pali.”

Rosszullét kerülget.

– Nagyikám, ezt most muszáj megemésztenem! Ne haragudj, kicsit magadra kell, hogy hagyjalak! – mondom sápadtan, és kitámolygok a fürdőszobába.

(folytatás)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://odon-irasai.blog.hu/api/trackback/id/tr8512143217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása